روسیه حملات گسترده اوکراین با ده‌ها پهپاد و شهپاد را خنثی کرد گفت‌وگوی تلفنی رئیس جمهور با استاندار خراسان رضوی| پیگیری وضعیت امدادرسانی به سیل‌زدگان تعطیلی محور‌های گردشگری، تفریحی و بوم‌گردی مشهد تا روز دوشنبه (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) روزنامه تایمز اوراسیا از فعالیت ۲۳ گروه بزرگ تروریستی در افغانستان خبرداد درخواست ایتالیا از رژیم صهیونیستی برای پایان عملیات نظامی در رفح رئیسی در مصلی ساری: استفاده از تولید داخل برای ما در اولویت است برگزاری جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران خراسان رضوی | وزیر کشور: خسارات سیلاب مشهد را حل و فصل می‌کنیم + فیلم عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب در مشهد: عملیات وعده صادق مفهوم ایران قوی را در معرض دید قرار داد افسران میدان جنگ شناختی با دشمن، اصحاب رسانه و روابط‌عمومی‌ها هستند حملات هوایی سنگین رژیم صهیونیستی به شرق لبنان + فیلم (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله پهپادی مقاومت عراق به جنوب فلسطین اشغالی (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تاکید مخبر بر بسیج همه‌جانبه امکانات برای کمک به سیل‌زدگان خراسان رضوی هنیه: نابودی رژیم اشغالگر حتمی است رسانه‌های رژیم صهیونیستی: ۱۵ نظامی در شمال غزه زخمی شدند (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) مراسم بیست و نهمین سالگرد شهادت دکتر «سید محمدعلی نقوی» در مشهد برگزار شد بلینکن: آمریکا حملات اوکراین به خاک روسیه را تشویق نمی‌کند قسام از لبنان پادگان «لیمان» را موشک‌باران کرد گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه ترکیه با هنیه درباره تحولات غزه سردار قاآنی: غزه، اسرائیل و آمریکا را به ذلت کشانده است
سرخط خبرها

واکنش کنعانی به بیانیه مشترک چین و عربستان| تحریم‌های جدیدی علیه اروپا اعمال می‌کنیم+ فیلم

  • کد خبر: ۱۳۹۵۳۵
  • ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱
واکنش کنعانی به بیانیه مشترک چین و عربستان| تحریم‌های جدیدی علیه اروپا اعمال می‌کنیم+ فیلم
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به بیانیه مشترک شورای همکاری خلیج فارس در نشست با رهبران چین گفت: ما بیانیه مشترک شورای همکاری خلیج فارس با حضور مقام چینی را محکوم می‌کنیم.

به گزارش شهرآرانیوز، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به بیانیه مشترک شورای همکاری خلیج فارس در نشست با رهبران چین گفت: ما بیانیه مشترک شورای همکاری خلیج فارس با حضور مقام چینی را محکوم می‌کنیم و محتوای مربوط به برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران در این بیانیه را مردود می‌دانیم. ادعا‌هایی را که در خصوص جزایر ایرانی می‌شود دخالت در امور سرزمینی می‌دانیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: نادیده گرفتن پایبندی ایران به برجام و قوانین بین‌المللی را مردود اعلام می‌کنیم. ایران به امنیت درون‌زا و عدم دخالت خارجی در امور داخلی کشور‌های منطقه تأکید می‌کند و در مورد جزایر سه‌گانه تأکید می‌کنیم که این جزو مناطق لاینفک ایران هستند. ادعا‌ها در مورد این جزایر را دخالت در امور داخلی ایران می‌دانیم و این ادعا‌ها را به‌شدت محکوم می‌کنیم.

کنعانی در ادامه افزود: در ارتباط با مذاکرات لغو تحریم تأکید می‌کنیم که این مذاکرات منحصر به لغو تحریم‌ها است، و آمادگی داریم این مسیر را ادامه بدهیم. مواضع خود را در مورد ادعا‌های مطرح‌شده اعلام کردیم. از منافع اساسی ایران حمایت خواهیم کرد. به کسی اجازه دخالت در امور داخلی و تمامیت ارضی ایران نخواهیم داد و در عین حال بر همکاری و سیاست همسایگی پایبند خواهیم بود.

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اقدامات کشور‌های غربی در اعمال تحریم و صدور بیانیه ضدایرانی گفت: چیزی که مربوط به مواضع و اقدامات کشور‌های خارجی در ارتباط با تحولات داخلی ماست، هیچ‌گونه اقدام مداخله‌جویانه را نمی‌پذیریم و این اقدامات را مردود و غیرسازنده می‌دانیم که مخالف قوانین بین‌المللی است.

کنعانی تاکید کرد: ایران از حق اقدام متقابل در مقابل کشور‌های دیگر استفاده کرده و واکنش متقابل نشان داده است، همچنین به تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران واکنش به‌موقع و متقابل نشان داد. رفتار‌های غیرسازنده‌ای بعضی کشور‌ها انجام دادند که ما نسبت به این اقدامات به‌موقع واکنش نشان دادیم و با توجه به ادامه رفتار این کشور‌ها و همچنین اتحادیه اروپا، ایران با اقدامات بازدارنده از حق خود استفاده کرده و خواهد کرد. ما در همین چهارچوب لیست تحریم‌های جدیدی را نسبت به برخی مقامات اروپایی و هم تحریم‌هایی را علیه برخی نهاد‌های انگلستان و مقامات این کشور اعلام و اعمال خواهیم کرد. ایران تحت تأثیر فشار‌های سیاسی با هدف اخذ امتیاز قرار نخواهد گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به دروغ‌پردازی‌ها و آموزش اقدامات تروریستی توسط رسانه‌های معاند از جمله رسانه سعودی ایران اینترنشنال گفت: در زمینه رسانه لندن‌نشین نظرات خود را اعلام کرده و اقداماتی انجام داده‌ایم. در تهران با سفارتخانه برخی نمایندگان در این زمینه به‌طور جدی صحبت کردیم و درخواست کردیم از این اقدامات تروریستی جلوگیری کنند، همچنین اقدامات حقوقی را در مقابل این شبکه‌ها طراحی کردیم و از چارچوب‌های قانونی در حال استفاده هستیم.

کنعانی خاطرنشان کرد: تعداد قابل‌توجهی از شهروندان ما به‌دلیل آموزش‌های تروریستی جان خود را از دست دادند، امیدواریم دولت لندن اقدامات بازدارنده را انجام دهد، انتظار داریم به درخواست‌ها توجه جدی بکنند. مسئولیت دولت انگلستان انکارناپذیر است که به‌عنوان میزبان مسئولیت حقوقی و قانونی دارد که باید پاسخگوی شهروندان ایران باشند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان اضافه کرد: ایران حق اعتراض مسالمت‌آمیز را مبتنی بر قانون می‌داند، همه شهروندان در چارچوب قانون می‌توانند مطالبه پاسخ بکنند. اقدام غیرسازنده کشور‌ها در امور داخلی ایران کمک‌کننده نیست، در حالی که ایران اعلام کرد "ما در حال بررسی هستیم"، برخی اقدامات پیشداوری است.

کنعانی همچنین درباره نشست چهارجانبه پیرامون افغانستان گفت: موضوع افغانستان به‌طور طبیعی موضوع بسیار مهم مورد توجه ایران است، ما هم در چارچوب دوجانبه تلاش‌های حداکثری را برای همکاری با این کشور داشتیم. نشست چهارجانبه بر مبنای نگاه کمک جمهوری اسلامی به افغانستان است. کشورمان پذیرای میلیون‌ها نفر از شهروندان کشور افغانستان است که ایران با نگاه به حق همسایگی از تقدیم حداکثر خدمات به آن‌ها دریغ نکرده است. لازم است تمام پتانسیل برای کمک به شرایط بهتر در خاک افغانستان استفاده شود.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به قطع دسترسی به پرس تی‌وی توسط کشور‌های غربی گفت: شبکه پرس تی‌وی به‌عنوان تنها شبکه انگلیسی‌زبان مهم ایران بار‌ها در طول سال‌های گذشته به‌روش‌های مختلف مورد تحریم قرار گرفت، شرایطی را برای این شبکه ایجاد کردند که نتواند آزادانه به کار خبری خود برسد، این اقدام کاملاً متعارض با شعار‌های این کشور‌ها است درحالی که این شبکه شفاف و مسئولانه عمل کرده است، این اقدام از نظر ما غیرمسئولانه و کاملاً سیاسی است که خلاف مقررات بین‌المللی است.

کنعانی در خصوص نشست‌های بین‌المللی با هدف اتخاذ مواضع ضدایرانی گفت: ما بار‌ها مواضع خود را به کشور‌های شرکت‌کننده اعلام کردیم، کاملاً روشن است مواضعی که در این گونه نشست‌ها اعلام می‌شود غالباً مواضعی است که از سوی یک کشور یا یکی دو کشور اعلام می‌شود که در پایان به‌عنوان مواضع کلی نشست اعلام می‌شود و به نام همه کشور‌ها اعلام می‌شود. ایران با برخی از این کشور‌ها مناسبات دوجانبه بسیار خوبی دارد. ایران بار‌ها اعتراض خود را به‌شیوه‌های گوناگون اعلام کرده است و اقدامات تکمیلی را انجام خواهد داد، توسل به این‌گونه بیانیه‌ها کمک‌کننده نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: مداخله در امور داخلی ایران مردود و محکوم است، در این ارتباط بعضی کشور‌ها با توجه به اقداماتشان که در کشور خودشان انجام داده‌اند، حق ندارند در مورد اقدمات قانونی ایران اظهار نظر کنند.

کنعانی درباره سفر وزیر امور خارجه ایران به بوسنی گفت: رابطه با کشور‌های حوزه بالکان جزو اولویت‌های ایران است که این سفر هم در این ارتباط است و این سفر مبتنی بر دعوت رسمی این کشور بود. افکار عمومی کشور‌ها در سفر‌های دوجانبه هم در معرض موضوعات دوجانبه قرار می‌گیرند، برخی از رسانه‌ها تلاش‌هایی می‌کنند که ارتباط دوجانبه را تحت تأثیر قرار بدهند، ارتباط ایران با کشور‌های بالکان ارتباط خوبی بوده است که مناسبات در حوزه‌های مختلف را شامل می‌شود، قطعاً فضای رفت‌وآمد شهروندان فراهم خواهد شد که امیدواریم زمینه همکاری‌های مردمی را ایجاد کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره رابطه با چین هم گفت: رابطه با چین در چارچوب اراده سیاسی رهبران دو کشور در حال گسترش است. امروز میزبان هیئت چینی با هدف توسعه مناسبات دو کشور هستیم، نگاه ما در مسیر توسعه مناسبات است و این هدف مشترک دو کشور است. ما در ارتباط با منافع اساسی ایران و تمامیت ارضی ایران با هیچ طرفی مصالحه نخواهیم کرد که در این ارتباط موضع رسمی خود را اعلام کردیم و سفیر چین را خواستیم و نظرمان را اعلام کردیم و یادداشت اعتراضی خود را دادیم.

کنعانی تصریح کرد: برنامه جامع همکاری بلندمدت ایران و چین به‌عنوان یک نقشه راه همکاری خوب دو کشور است که در برنامه اجرا قرار دارد. هیئتی که امروز وارد کشور می‌شود بخشی از این همکاری‌ها را در دستور کار دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره شایعاتی مبنی بر اعزام مستشار از ایران به روسیه اظهار داشت: همکاری ایران با روسیه مبتنی بر منافع مشترک در دو کشور است و علیه هیچ کشور ثالثی نیست. در مورد جزئیات همکاری دفاعی این دو کشور نه اطلاع دارم و نه اعلام می‌کنم.

وی همچنین درباره ساخت پهپاد در خاک روسیه و خرید موشک از این کشور توسط ایران، گفت: بار‌ها مواضع ایران از تریبون‌ها اعلام شد، ما طرف جنگ در اوکراین نیستیم و معتقدیم راهکار دیپلماتیک روش پایان جنگ است و بار‌ها تأکید کردیم به طرفی سلاح ارسال نکرده‌ایم، ادعا‌ها با انگیزه‌های سیاسی صورت می‌گیرد و از سوی طرف‌هایی صورت می‌گیرد که به‌طور مستمر در حال ارسال سلاح به یک طرف این جنگ هستند که به استمرار جنگ کمک می‌کنند، این ادعا‌ها با اهداف سیاسی است.

کنعانی در واکنش به تحریم‌ها علیه ایران از سوی اتحادیه اروپا اظهار داشت: تحریم اقدامی غیرقانونی و غیرسازنده است که توسط برخی کشور‌ها علیه ایران اعمال شده است، ایران در مقابل این اقدامات پاسخ داده و اقدام کرده است. ایران امروز فهرست جدید تحریمی خود را علیه مقامات و نهاد‌های غربی اعلام خواهد کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره اخراج ایران از کمیسیون حقوق زن، و میزان مهاجرت از کشور ابراز داشت: ما با ۴۳ رأی عضو این سازوکار هستیم، عضویت در آن تلاشی از سوی ایران برای کمک به ارتقای سازوکارانه مبتنی بر ارتقای مقام زن بود. این رویکرد آمریکا با مخالفت تعداد زیادی از کشور‌ها است، این اقدام غیرسازنده و مغایر با روح حاکم بر چنین تشکل‌هایی است. مایه تأسف است کشوری که مدعی دفاع از حقوق زنان است، در اقدامی غیرسازنده ایران را با روش‌های غیرقانونی از حق خود بی‌بهره بکند، در سازوکار این مجموعه سازوکاری برای اخراج یک کشور عضو وجود ندارد، این اقدام ناقض شعار‌های آمریکا است.

کنعانی افزود: آمریکا مدعی دفاع از حقوق زن در ایران است که شعار دروغی است. زنان نیمی از جامعه ایران هستند، تحریم‌های یک‌جانبه در سال‌های اخیر به‌بهانه مسائل هسته‌ای انجام شد، آیا زنان از این تحریم‌ها مستثنی هستند؟ بیش از ۱۸۰۰ تحریم بر یک کشور تحمیل بشود، ولی امکان دارد زنان آن کشور از آن مستثنی بشوند؟ این اقدامات چه سنخیتی با شعار‌های دولت آمریکا دارد؟

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: دولت آمریکا بزرگترین زندان‌ساز و زندانبان است، چندین هزار زندانی زن در این کشور وجود دارد، گزارش‌های زیادی در مورد سطح خشونت در زندان‌های آمریکا است.

کنعانی در خصوص همکاری ایران و بلژیک، شعارنویسی روی دیوار سفارت و اقدامات مشابه در دیگر کشور‌ها گفت: متأسفیم با یک نگاه سیاسی به همکاری‌های قضایی بین ایران و بلژیک مواجه هستیم. سیاسی‌نگری باعث عدم اجرای یک موافقتنامه قضایی شده است. سفارتخانه‌ها اماکنی هستند که واجب الحراست هستند و مصونیت دارند و نباید به آن‌ها تعرضی بشود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اقدامات تاریخی و جنایی انگلیس در طول تاریخ علیه ایران گفت: سابقه اقدامات ضد حقوق بشری انگلستان علیه ایران محدود به سال‌های جدید نیست، متأسفانه در سابقه رفتاری دولت انگلستان تاریخ حجیمی از اقدامات مختلف در حوزه‌های گوناگون وجود دارد که در تاریخ مناسبات دو کشور ثبت است. ایران مطالبه حقوق ملی خود را از هیچ دولتی به فراموشی نخواهد سپرد، بلکه این را جزو فهرست مطالبات خود از انگلیس قرار داده و خواهد داد، مطالبات ایران از انگلستان لیست بلندبالایی دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->